1. Opis wykorzystanego sprzętu
W ramach programu „Laboratoria Przyszłości” w mojej pracy dydaktycznej korzystam z następującego sprzętu:
- Komputer z oprogramowaniem do edycji audio i wideo (m.in. Sony Vegas Pro),
- Mikrofon pojemnościowy ze statywem,
- Mikser dźwięku (interfejs audio),
- Słuchawki studyjne,
- Kamera cyfrowa (Full HD/4K),
- Statywy i oświetlenie do nagrań
2. Zastosowanie w praktyce szkolnej
Zajęcia muzyczne (śpiew i emisja głosu):
W specjalnie przygotowanym mini-studiu nagraniowym uczniowie: ćwiczą śpiew indywidualnie lub w grupach, są nagrywani przy użyciu mikrofonu pojemnościowego i interfejsu audio, odsłuchują swoje nagrania w celu analizy wykonania, uczą się rozpoznawać błędy intonacyjne, rytmiczne oraz artykulacyjne, rozwijają umiejętność pracy z mikrofonem oraz podstawy realizacji dźwięku.
Realizacja szkolnych teledysków i projektów multimedialnych:
- Uczniowie nagrywają wokale w studiu, następnie rejestrujemy obraz do teledysków przy użyciu kamery, gotowe nagrania są montowane w programie Sony Vegas, z którego uczniowie uczą się korzystać.
- Uczniowie poznają podstawy montażu dźwięku i obrazu, synchronizacji oraz efektów wideo,
- Finalne produkcje prezentowane są podczas wydarzeń szkolnych lub publikowane na stronie szkoły.
3. Efekty i korzyści
- Wzrost zaangażowania uczniów, zwłaszcza tych uzdolnionych artystycznie,
- Rozwijanie kompetencji cyfrowych i kreatywności,
- Możliwość nauki na realnym sprzęcie, podobnym do używanego w profesjonalnych studiach,
- Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej, planowania i realizacji projektów,
- Przygotowanie uczniów do dalszej edukacji w dziedzinach związanych z muzyką, mediami i technologią.
4. Plany na przyszłość
- Stworzenie cyklu nagrań „Śpiewamy w naszej szkole”,
- Rozszerzenie działalności studia o podcasty szkolne lub słuchowiska,
- Włączenie innych przedmiotów (np. język polski – nagranie wierszy, opowiadań),
- Realizacja większych projektów interdyscyplinarnych.
Krzysztof Gembała